Forventning til trænere, ungdomsspillere, forældre

Odense Badminton Klubs Ungdomsafdeling er sat i verden for at få børn og unge til at elske og dyrke vores sport, badminton, og få et langt livsvarigt minde, måske endda dyrke badminton hele livet. I OBK skal man have lyst til at træde sine folder, det er klart en del af kultur og vores værdigrundlag, læs mere her om kulturen og værdierne.

Træningen i Odense Badminton Klub (OBK) afspejler, at vi ser sig selv som en dansk ungdomseliteklub. Det ønskes fastholdt og videreudviklet igennem ungdomstræningerne i OBK, herunder med en glidende overgang fra ungdoms turneringsbadminton til senior turneringsbadminton, så ungdomsspillere i OBK bliver i badmintonsporten.

I OBK skal glæden ved badminton være den væsentligste drivkraft. Både på og uden for banen. Glæden til spillet og den fælles interesse. Og glæden ved at udvikle sig – sportsligt, socialt og personligt. Vores ungdomsspillere er vores fremtid og grundstenen til alt, hvad vi foretager os i Danmarks bedste badmintonklub.

  • OBK’s Ungdomsafdeling har opsat en række kriterier for arbejdet inden for en række kreative begreber, som ligeledes hele klubben OBK arbejder med, jf. OBK’s strategi, som vi mener danner rammerne for vores visioner, vores værdier og vores mål i OBK’s ungdomsafdeling;
    1. I LOVE OBK
    2. MADE IN OBK
    3. MADE IN ODENSE

Trænerne

  • Alle trænere møder engageret og forberedt til træning og tilrettelægger og gennemfører en træning, der er tilpasset spillernes alder og niveau.
  • Sætter fokus på udvikling af spillerene.
    • har fokus på alle børn og udvikler disse.
    • indgår i dialog med den enkelte spiller og respekterer denne.
  • Arbejder på og opfordrer til høj træningsmoral og giver spillerne lysten til ekstra selvtræning.
  • Har fokus på glæden ved badminton, samt på viljen til at yde sit absolut bedste både til træning og kamp, således at dette videregives til spillerne.
  • Træffer de sportslige beslutninger ift. holdsætning, træningssammensætning o. lign.
  • Sætter tid af til at coache spillerne i konkurrence fordelt på sæsonen.
  • Medlemmer i OBK også mulighed for at modtage private lektioner af klubbens trænere, det kan man læse mere om her.

Spillerne

  • Kommer motiveret og forberedt til træning – omklædt til tiden, sko bundet, toiletbesøg klaret og drikkedunken fyldt – inden træningen begynder.
  • Når der trænes, så trænes der
    • vær koncentreret også selvom øvelserne kører i længere tid.
    • keep trying også selv om det kan være svært.
    • hold fokus på banen og ikke på omgivelserne.
    • Vær positiv og engageret.
    • Vær konstruktiv og kom med input til løsning.

Husk i OBK trænes med henblik på at udvikle dig til en dygtig badmintonspiller.

  • Saml bolde hurtigt, lyt efter og vær opmærksom når træneren forklarer.
  • Som oplægger, skal du være klar og bevidst om opgaven – det er vigtigt at alle yder deres bedste (også som oplæggeren), så der kan holdes en høj kvalitet i træningen.
  • Vi behandler naturligvis hinanden med respekt – taler pænt til hinanden og lytter når træneren taler.
  • Alle bør bidrag til at skabe et fællesskab med en god stemning, hvor alle får maximal udbytte af træningen.
  • Frit spil og selvtræning er en god mulighed vi har i OBK, da vi er i en privat hal. Læs mere her.

    Det er vigtigt i kamp, at du opfører dig ordentlig både på og udenfor banen – husk du er ambassadør for din klub og dine kammerater.

    Udvis sportsmanship i kamp – vær fair, snyd ikke og vær positiv overfor modstanderne.

    Bak dine holdkammerater op i kamp – hjælp med hep, ros, peptalks og coaching.

    Alle ungdomsmedlemmer der er rangeret Mester- og/eller Eliterækkespillere forventes at træner minimum 2 gange om ugen i OBK regi, som er en del af ‘MADE IN OBK‘. 

    Som spiller i OBK er det også vigtigt, at du deltager i sociale aktiviteter. Du står til rådighed for holdkampe, hvis du bliver udtaget. Og du har generelt fokus på at bidrage til at gøre OBK til den bedste klub i Danmark (på alle måder).

 Forældrene

  • Støtter til at få hverdagen til at fungere ift. transport, lektier, udstyr, mad og, hvile osv. osv.
    • Og jeg gør hvad jeg kan, for at mit barn synes, det er sjovt at spille badminton. Det er lysten, der driver værket.
  • Deltager hvor det er muligt, fx. som oplægger ved minitontræning, samt opfordre til at deltage ved holdkampe og i turneringer.
  • Vær positiv omkring klubben, er der problemer eller uenigheder, så kom og tal med træneren og/eller en fra Ungdomsudvalget.
  • Vær en god ambassadør for OBK både når du er hjemme og når du er ude omkring.
    •  Og jeg motiverer mit barn til at være en god kammerat på og uden for banen.
    • Jeg ved, at mit barn ikke er en bedre person fordi, mit barn er dygtig til at spille badminton.
  • Vær et godt forbillede for børnene.
  • Tal med jeres børn om træningen, men undlad meget gerne at fokusere for meget på resultater. Prøv i stedet at spørge ind til nye slag, benarbejde, var det sjovt osv.
    • Og jeg har fokus på mit barns træning, proces og udvikling og mindre fokus på sejre, medaljer og ranglistepoint.
  • Husk på, at det er færdighederne og indsatsen, som spillerne måles på og anerkendes (mest) for, især de yngste.
    • Og jeg opmuntrer mit barn, både i medgang og modgang.
  • Støt og bak op om børnene til holdkampe og turneringer, men undlad at blande jer i kampens afgørelser.
    • Og jeg blander mig ikke i mit barns kendelser under kamp, og jeg motiverer mit barn til, at udvise fairplay før, under og efter en kamp.
  • Hjælp meget gerne til med frivilligt arbejde i klubben, så der kan skabes et højt aktivitetsniveau, til glæde for alle spillere.
    • Hvis alle hjælper til, bliver det til overkommelige opgaver.
    • Og jeg ved godt at mange hjælper mit barn gennem hverdagen, så jeg tænker over hvordan jeg kan betale tilbage ved at bistå klubben med frivilligt arbejde.
  • Forældre i OBK behøves ikke at sidde lige bag børnenes baner til hver træning. De kan gå op i cafeteriet til Thomas og hygge sig imens børnene træner og spiller.
    • Og jeg tænker på, at det er mit barn og ikke mig, der spiller badminton. Jeg giver slip, og det er også mit barn, der fylder sin drikkedunk og bærer sin taske m.v.